Internet w pracy projektanta wnętrz. Raport z badań

Posted on 27 czerwca, 2011

1


Raport Internet w pracy projektanta wnętrz | InniPR

Raport Internet w pracy projektanta wnętrz | InniPR

W ubiegłym tygodniu prezentowaliśmy Wam pierwszą część raportu z badań „Internet w pracy projektanta wnętrz”. Dziś oddajemy do dyspozycji raport całościowy. Poniżej przeczytać możecie abstrakt, raport do ściągnięcia tu: Raport z badań „Internet w pracy projektanta wnętrz” | Agencja Inni PR & Marketing

Internet w pracy projektanta wnętrz

Jakie narzędzie internetowe pomaga w pracy projektanta? Raport z badań

Czy internet pomaga projektantom wnętrz, czy korzystają oni z innych źródeł inspiracji przy projektach? Gdzie znajdują tę inspirację? Jak oceniają polskie serwisy wnętrzarskie? Jakie narzędzie ułatwiłoby im pracę? Na te pytania agencja Inni PR & Marketing starała się odpowiedzieć w prekursorskim badaniu projektantów wnętrz przeprowadzonym w kwietniu i maju 2011 roku.

***

Słowem wstępu

Polski rynek mediów wnętrzarskich

Ponad 30 czasopism wnętrzarskich, kilkadziesiąt portali dedykowanych projektowaniu wnętrz i meblom i ponad setka poczytnych portali, w których projektowanie wnętrz jest jednym z głównych działów. Do tego niezliczona ilość blogów, w tym kilkanaście mogących pochwalić się popularnością, której pozazdrościłoby niejedno internetowe medium. Średnia częstotliwość ukazywania się magazynów – miesięczna, średni nakład – ponad 50 tys. egzemplarzy. Przeciętna oglądalność  ośmiu najpopularniejszych portali skupionych na designie (architektura, wnętrza, meble) to około 300 000 unikalnych użytkowników miesięcznie (dane za maj 2011). Tak przedstawia się obraz polskich mediów wnętrzarskich.

Jaka jest rola internetu w projektowaniu wnętrz?

Duży rynek mediów wnętrzarskich oraz fakt, że – szczególnie od roku 2009 (czyli od momentu uruchomienia funduszy unijnych na projekty internetowe)  – powstało w Polsce szczególnie dużo portali branżowych, w tym portali dla architektów i projektantów wnętrz, sprawił, że agencja Inni PR & Marketing postanowiła sprawdzić, czy, a jeśli tak – to w jaki sposób – projektanci wnętrz z mediów tych korzystają. Głównym celem badania było sprawdzenie, czy internet jest dla projektantów wnętrz znaczącym źródłem inspiracji przy projektowaniu oraz czy istnieją takie internetowe narzędzia, które znacząco wspomagają lub wspomogłyby pracę przy projekcie.

Sposób przeprowadzenia badania

W celu przeprowadzenia badania zaprojektowany został internetowy kwestionariusz wywiadu, za pomocą którego przeprowadzone zostało poglądowe badanie. Informacje o badaniu rozesłane zostały pocztą elektroniczną do ponad 600 pracowni. W badaniu wzięło udział 40 projektantów wnętrz, co oznacza, że odpowiedzi udzieliło około 6% spośród poinformowanych o badaniu osób . Ponieważ liczba badanych jest zbyt mała, by przeprowadzać testy i wnioskowania statystyczne, poniżej przedstawiamy wyłącznie częstości udzielonych odpowiedzi. Wyniki badania proszę traktować poglądowo (nie rozciągać wniosków na wszystkich projektantów) – badanie nie zostało przeprowadzone na grupie reprezentatywnej.

Abstrakt

Źródła inspiracji projektowej

Ośmiu na dziesięciu projektantów, korzysta w poszukiwaniu inspiracji do projektów z wyszukiwarki Google oraz prasy wnętrzarskiej. Siedmiu na dziesięciu korzysta także ze stron internetowych producentów wyposażenia, 5% mniej – z drukowanych katalogów. Nieco ponad połowa badanych (52,5%) korzysta z branżowych portali i serwisów.

Cechy internetowego serwisu najbardziej pomocne przy poszukiwaniu inspiracji

Za najważniejszy czynnik zdecydowanie uznany został duży wybór, czyli duża ilość materiałów graficznych, jakie dane źródło (prasa, portal, katalogi itp.) zawierają. Kolejnym istotnym czynnikiem jest jakość zawartych w medium materiałów i łatwość sortowania materiałów.

Braki polskich serwisów wnętrzarskich

Dla ponad połowy badanych projektantów najważniejszymi brakami polskich serwisów wnętrzarskich są: brak dużego wyboru materiałów graficznych (mebli, akcesoriów wyposażenia, projektów, realizacji) oraz trudności w sortowaniu zawartych w serwisie materiałów.

(Nie)przydatność polskich serwisów internetowych w projektowaniu

Niemal co drugi projektant uważa polskie serwisy internetowe za przydatne źródło, co trzeci nie ma na ten temat zdania. Co piąty badany projektant uważa natomiast, że serwisy te nie są przydatne w poszukiwaniu inspiracji projektowej.

Mimo tego, że z internetu w poszukiwaniu inspiracji projektowej nie korzysta tylko co piąty projektant, projektanci-użytkownicy serwisów nie traktują ich jako najważniejszego źródła inspiracji. Co więcej, polskie serwisy wnętrzarskie pozytywnie ocenia 45% badanych projektantów, przy czym co trzeci nie wyraża swojej opinii – co może oznaczać zarówno obojętny stosunek do tych serwisów, jak ich nieznajomość.

Bolączki projektantów w poszukiwaniu elementów wyposażenia wnętrz

Często trudno znaleźć producenta mebla, który znaleziony został w Internecie. Aż 2/3 badanych zgodziło się z tym zdaniem. 40% projektantów uważa, że ma trudności ze znalezieniem odpowiednich przedmiotów w polskich serwisach wnętrzarskich.

Korzystne i utrudniające warunki w wykonywaniu pracy projektowej

85%, zgodziła się z opinią mówiącą, że możliwość znalezienia elementów wyposażenia wnętrz po określonych przez projektanta kryteriach zaoszczędziłaby dużo czasu projektantowi.

Projektanci preferują sami dobierać elementy wyposażenia wnętrz do projektu według wytycznych klienta, niż pozostawiać wybór klientowi: niemal 2/3 projektantów uważa, że samodzielny wybór wyposażenia przez klienta nie zaoszczędziłby czasu projektantowi.

Obraz pożądanych cech serwisu internetowego, który ułatwiłby pracę projektantom wnętrz

Proste wyszukiwanie, umożliwiające znalezienie produktu po wielu cechach naraz okazało się najbardziej istotną dostrzegalną cechą portalu. Kolejne dwie cechy wskazywane były na drugim bądź trzecim miejscu: to dostępność (jawność) adresów, pod którymi można kupić znaleziony przedmiot oraz zamieszczenie materiałów ułatwiających projektantowi zaprezentowanie produktu klientowi i umieszczenie produktu w projekcie – zdjęć, opisów produktu, modeli i rysunków technicznych.

Otagowane:
Posted in: badania rynku